Trucuri pentru un condus economic

Trucuri pentru un condus economicCat consuma masina ta? Sfaturi pentru sofat sigur si economic

Soferul influenteaza in mod esential consumul de combustibil. Daca va adaptati stilul de condus, puteti realiza economii de combustibil intre 15% si 20 % Ce poate face conducatorul auto impotriva cresterii preturilor la carburanti? Aproape nimic, sau totusi exista ceva? Va propunem sa invatati in trei serii consecutive cum sa reduceti semnficativ consumul de combustibil, in deplina siguranta. Cel care va va indruma este campionul mondial al condusului economic, Gerhard Plattner, renumit in Romania prin recordul de consum de combustibil cu Skoda Fabia 1.4 TDI, inregistrat anul trecut. "Consumul este mic atunci cand iti doresti cu adevarat sa economisesti", descrie Plattner esentialul teoriei sale.

Parbrizul
Un parbriz curat este de o importanta majora pentru sofatul in siguranta. Iarna, cand parbrizul se abureste deseori sau ingheata, este important sa il putem dezaburi sau dezgheta cat mai rapid cu putinta.

Coborati parasolarul cand porniti instalatia de dezghetare, pentru a scurta circularea aerului, asfel incat parbrizul sa se dezghete mult mai repede.

Daca lasati parasolarele ridicate, tot aerul care vine de la ventilatie va circula catre intreg interiorul autovehiculului si nu va avea efectul dorit imediat. Prin aceasta manevra sporiti siguranta la volan, prin dezaburirea rapida a parbrizului, fapt ce va inlesneste pornirea la drum.

Transportul de bagaje
Puteti economisi carburant evitand sa transportati bagaje inutile. Majoritatea dintre noi au in masina bagaje inutile in fiecare zi, in greutate medie de 50 de kilograme.

O regula de baza in sofatul economic spune ca 100 de kilograme in plus inseamna un consum suplimentar de 0,7 litri. Asadar, renuntati la tot ce nu va trebuie din portbagaj. Nu uitati insa ca siguranta in trafic este cea mai importanta. Economisiti doar acolo unde este cazul.

Alte aspecte de luat in considerare ar fi:

  • Nu lasati motorul sa se incalzeasca stand pe loc. Imediat ce porniti motorul trebuie sa plecati de pe loc. Nu uitati sa va puneti centura inainte de a porni motorul
  • Accelerati ferm, schimbati rapid treptele de viteza, nu tineti masina inutil in cate o treapta de viteza. Cand ati ajuns la viteza dorita, mentineti-o constanta
  • Mersul cu farurile aprinse pe timpul zilei (cu exceptia modelelor la care farurile pornesc automat odata cu motorul) costa pana la 0,2 litri suplimentari la suta de kilometri
  • Adaptati stilul dumneavoastra de condus profilului de drum. Daca mergeti la munte, profitati de viteza pe care v-o ofera o coborare in panta pentru a avea putere suplimentara la urcarea pantei urmatoare

Cele 20 de secunde si semaforul
In oras se poate economisi combustibil foarte usor: in primul rand, aici este consumul de carburant cel mai ridicat, apoi joaca un rol deosebit in ambuteiaje si la schimbarea benzii felul in care lucrati cu picioarele.

"Economisirea de carburant trebuie privita ca un sport", spune expertul Gerhard Plattner: "Putina ambitie nu strica, iar "sanatos" este oricum."

Asadar, daca apropierea in ultimii metri inainte de semafor impreuna cu statul la culoarea rosie urmeaza sa dureze mai mult de 20 de secunde exista un singur sfat: opriti motorul! Dar atentie: servofrana nu va mai functiona la puterea obisnuita.

Plattner: "Chiar si daca observati ca ati stat la semafor doar 15 secunde, este oricum bine. Mai bine estimati de doua ori gresit, dar nimeriti 10 semafoare corect. in Romania exista langa semafor o numaratoare inversa care indica daca merita sa opriti motorul.

Doua sfaturi pentru extreme: majoritatea automobilelor diesel pot ajunge pana la 50 de km/h cu motorul doar la relanti, printr-o schimbare foarte atenta a treptelor de viteza.

Si: daca va apropiati de semafor, ati oprit motorul, dar observati ca trece deja pe verde, nu porniti motorul punand contactul si introducand o treapta de viteza, ci porniti-l cu contactul, ca si cum ati fi stat pe loc. Altfel introduceti o frana de motor inutila.

Trucuri cu aerul cald in masina
Vara este sezon pentru instalatiile de aer conditionat, iar aici intervine Gerhard Plattner, expertul austriac in materie de economie de combustibil. "La o masina mare, cum este Skoda Octavia, setarea aerului conditionat pe maximum rece poate creste consumul de carburant. Majoritatea oamenilor care se urca in masina supraincalzita si dotata cu aer conditionat gresesc, pornind aerul pe treapta cea mai mare de ventilatie si setand temperatura cea mai scazuta. Asta nu costa doar combustibil, ci va provoca si o raceala pe masura."

Corect si mai de efect este sa deschideti intai toate geamurile, astfel incat la pornirea de pe loc sa iasa tot aerul cald din interiorul masinii. Apoi puteti da ventilatia la maximum, dar la o temperatura moderata, de exemplu 22 de grade Celsius.

Incalzirea scaunelor pe timp de iarna
Incalzirea scaunelor, o inventie utila si placuta. Dar consuma si multa energie. Se intampla frecvent ca cineva care merge in timpul saptamanii singur in masina, la serviciu de exemplu, sa circule in weekend cu familia. Cand este frig, sotia sa doreste, evident, sa se bucure de scaunul incalzit. Dar cel tarziu duminica seara ea coboara si uita sa opreasca incalzirea scaunului pasagerului. Asta inseamna ca peste saptamana hraniti un consumator inutil de curent.

Aerul conditionat si incalzirea scaunelor contribuie in mod esential la siguranta condusului, prin confortul oferit soferului. Aveti in vedere ca ele consuma combustibil suplimentar, dar nu va ganditi sa economisiti cand nu este cazul. Cum ar fi sa renuntati la aerul conditionat cand afara este caldura de peste 35 de grade Celsius. Sau mai bine sa inghetati iarna decat sa activati incalzirea scaunelor. Si in acest caz este valabila regula sigurantei personale, care are prioritate absoluta.

Anvelopele de iarna
Anvelopele de iarna consuma, din cauza amestecului de cauciuc ceva mai moale, putin mai mult decat cele de vara. Iar cele cu spike-uri si mai mult. Cine vrea totusi sa economiseasca si aici combustibil nu isi cumpara anvelope late de iarna, ci cea mai ingusta varianta aprobata pentru modelul sau de masina.

La mersul prin zapada trebuie curatata zapada care se depune sub aripi in jurul rotilor: nu doar ca aceasta poate frana rotile, dar atarna inutil si la greutate. Tinuta de drum a masinii este sigura numai atunci cand si presiunea in anvelope este corecta.

Foarte important: anvelopele de iarna trebuie montate atunci cand temperatura exterioara scade sub 7 grade Celsius, indiferent daca pe strada exista zapada sau nu.

O presiune corecta in anvelope economiseste combustibil. Dar mai ales contribuiti in mod important la siguranta in circulatie.


Articole similare

Comentarii

Inchide
Inchide

Nu ai cont?

Conecteaza-te cu facebook Inscrie-te
Esti instructor auto?
Conecteaza-te aici