Cum sa conduci in siguranta pe timp de noapte

de / Postat in Conducere defensiva

Cea mai mare diferenta dintre a condusul pe timp de noapte si cel pe timpul zilei, este vizibilitatea. Pare evident, dar atunci cand conduci noaptea, abilitatea de a vedea in fata si abilitatea celorlalti soferi de a te vedea pe tine e redusa. Alte efecte cauzate de nivelul de vizibilitate redusa sunt: 

  • Dificultatea de a vedea informatii
  • Contrastul scazut
  • Culorile estompate
  • Marginile drumului devin greu vizible
  • Efort suplimentar pentru ochi

Prima regula atunci cand circuli pe drumuri slab iluminate este sa nu conduci niciodata cu o viteza mai mare decat cea care iti permite sa opresti pe distanta pe care o vezi clar in fata cu ajutorul farurilor.

Farurile masinii servesc doua scopuri: te ajuta sa vezi noaptea si ii ajuta pe ceilalti participanti la trafic sa te vada. Nu trebuie sa astepti sa se lase seara pentru a porni farurile sau cand se aprind luminile stradale. Daca luminozitatea scade, in orice moment al zilei, aprindeti farurile.

Legea te obliga sa folosesti farurile in afara localitatii si pe timp de zi. Noi iti recomandam sa folosesti faza scurta si in oras. Exista masini moderne care au sistemul DRL - Day Running Light. In cazul in care masina ta este dotata cu aceasta optine, nu este nevoie sa pornesti farurile pe timp de zi.

In localitate

  • Foloseste intotdeauna faza scurta cand conduci noaptea in zone urbane
  • Fii in alerta – pietonii pot fi dificil de reperat
  • Apropriete-te de trecerile de pietoni cu precautie

Faza lunga

Atunci cand conduci pe drumuri slab iluminate si nu ai trafic in fata, activeaza faza lunga. Daca vezi un vehicul, pieton sau biciclist care se apropie din fata, schimba pe faza scurta. Retine, Codul Rutier specifica – nu folositi niciun fel de lumini care pot orbi sau cauza disconfort pentru ceilalti participanti la trafic, inclusiv pietoni, biciclisti sau carute. 

Pe drum drept, daca vezi un alt vehicul apropiindu-se, schimba pe faza scurta. Acest lucru le va semnaliza faptul ca i-ai observant si ii va determina sa faca acelasi lucru, apoi incetineste putin.

Uita-te catre partea dreapta a drumului, nu direct catre farurile care se apropie, deoarece vederea ta ar putea fi afectata. Daca nu mai exista alte masini care se apropie, poti sa revii la faza lunga imediat ce vehiculul respectiv a trecut de tine.

Cand conduci in curbe sau serpentine, treci la faza scurta inainte ca ceilalti soferi sa iti apara in raza vizuala.

Cand te apropii de o intersectie cu un drum fara prioritate, in afara localitatii, si nu ai trafic in fata ta, trebuie sa faci flash-uri - sa alternezi faza scurta cu faza lunga. In acest fel, semnalizezi aproprierea ta de intersectie.

Depasirea

Depasirea altei masini, pe timp de noapte, poate fi un lucru riscant. Retine, vizibilitatea ta va fi limitata din cauza intunericului. Curbele pot fi invaluite in intuneric. Acest lucru poate ascunde cu usurinta alti participanti la trafic, soferi sau pietoni sau obstacole pe drum. Nu iti asumati niciodata riscuri. Asigura-te ca drumul in fata este liber. O data ce ajungi in dreptul masinii pe care o depasesti, schimba farurile pe faza lunga daca nu exista o alta masina in fata ta.

Daca un alt sofer te depaseste, pastreaza faza lunga pana cand soferul ajunge in dreptul tau. Lumina suplimentara il va ajuta sa te depaseasca in siguranta. Odata ce te-a depasit, schimba farurile pe faza scurta. 

Efectul de orbire

Unul dintre cele mai mari pericole ale noptii este efectul de orbire, cauzat de farurile masinilor care se apropie din fata ta. 

Pentru soferii incepatori, condusul pe timp de noapte, primele dati, poate fi un soc, mai ales cand traficul este aglomerat sau pe drumuri slab iluminate, pe timp de ploaie etc.

Pe timpul zilei, lumina este distribuita egal, dar noaptea, sursele intense de lumina penetreaza intunericul, afectand ochii. Aceste lumini cauzeaza si efectul de orbire. 

Pentru a evita efectul de orbire: 

  • Nu privi direct catre farurile care se apropie. Indreapta-ti privirea usor catre partea dreapta a drumului. Daca nu mai vezi nimic in fata ta, e mai bine sa tragi pe dreapta si sa opresti masina, folosind luminile de avarii!
  • Poti fi orbit si din spate, de la lumina care se reflecta in oglinda retrovizoare. Pentru a evita acest lucru regleaza pozitia oglinzii. Oglinzile mai moderne au o setare anti-orbire, care poate fi activata cu usurinta, uneori chiar automat. 
  • Incerca sa anticipezi cand vizibilitatea ta va deveni redusa din cauza farurilor care se apropie. Daca crezi ca vei fi afectat de acestea, e mai bine sa incetinesti.
  • Becurile de frana pot de asemenea sa cauzeze efectul de orbire. Nu tine piciorul pe pedala de frana daca astepti intr-o intersectie sau esti blocat in trafic, cu exceptia conditiilor in care este ceata. Daca e nevoie sa folosesti totusi frana, foloseste frana de mana.

Intretinere

Farurile trebuie curatate cu regularitate. Farurile murdare pot fi ineficiente. Va fi mai dificil sa vezi drumul, si le va fi mai dificil si altor soferi sa te vada. 

Curata parbrizul periodic si asigura-te ca ai solutie de curatat mereu in recipient. Un parbriz curat va reduce efectul de orbire.  

Luminile interioare 

Inchide luminile interioare si pastrati nivelul de lumina de pe bord la un nivel minim, daca acest lucru este posibil. Acest lucru va reduce aparitia reflexiei interne pe geamuri. 

Becuri de rezerva

Becurile se pot strica oricand, de aceea e bine sa ai la indemana un set de rezerva.  De asemenea, daca esti oprit de politisti din cauza unui bec ars, acestia nu te pot amenda daca poti sa inlocuiesti becul defect imediat. Scapi de o cheltuiala suplimentara si de adaugarea punctelor pe permisul de conducere.

Condusul pe timp de noapte e o abilitate ce trebuie invatata. Atunci cand faci scoala de soferi, din motive de siguranta, e bine sa il rogi pe instructor sa iti dea cateva lectii, doar pentru a fi siguri.


Articole similare

Comentarii

Inchide
Inchide

Nu ai cont?

Conecteaza-te cu facebook Inscrie-te
Esti instructor auto?
Conecteaza-te aici